26 October 2014

KALAM PRESIDEN


#Kalam Presiden Rakan Pusat Islam#

"Perpaduan Nadi Transformasi Negara".

Tema Maal Hijrah 1436H/2014M

Assalamualaikum Warahmatullahi Wa Barakatuh. Pejam celik pejam celik, telah tiba tahun baru hijrah yang ke 1436H yang bermaksud telah berlalu setahun lagi hidup kita di muka bumi Allah ini. Jika kita amati, amat singkatnya hidup kita di atas muka bumi ini, jadi mari kita sama-sama beramal selagi mana nyawa masih dikandung badan.

'Hijrah itu pengorbanan, Hijrah itu perjuangan'

Dua ungkapan lagu nasyid nyanyian kumpulan Al Ajiba yang sering berkumandang setiap kali bertandangnya Sambutan Maal Hijrah, membawa mesej yang jelas kepada kita tentang maksud sebenar di sebalik Hijrah itu sendiri. Jika kita amati sirah khususnya sirah tentang Hijrah nabi dan para sahabat, telah banyak menceritakan pengorbanan dan perjuangan mereka untuk berhijrah dari Mekah ke Madinah yang mana bertitik tolak dari peristiwa inilah telah tersebarnya Islam sehingga sampai kepada kita pada hari ini.

'Perpaduan Nadi Tranformasi Negara' , tema sambutan Maal Hijrah 1436H peringkat kebangsaan. Tema yang diketengahkan ini sangat bertepatan dengan hikmah daripada peristiwa Hijrah nabi dan para sahabat yang mana antara perkara utama yang nabi lakukan apabila nabi menjadi ketua negara Madinah, adalah menyatukan kaum Aus dan Khazraj yang mana sebelum kedatangan Islam adalah kaum yang selalu berperang dan bertelagah , dan gabungan kaum ini menjadi kaum Ansar dan nabi menyatukan kaum Ansar dan juga Muhajirin. Bertitik tolak daripada penyatuan inilah dapat memacu pembangunan dan tranformasi negara Madinah untuk lebih maju dari segi spiritual dan juga material.

Berkebetulan dengan tarikh ini juga , genap 100 hari terhempasnya pesawat MH17 ditembak jatuh di ruang udara Ukraine. Sama-samalah kita berdoa agar roh mangsa yang beriman dicucuri rahmatnya dan diberi kesabaran dan kekuatan kepada keluarga mangsa untuk melalui ujian yang berat ini. Kami dari Rakan Pusat Islam mengutuk sekerasnya jenayah yang tidak berperikemanusiaan ini dan menuntut mereka yang bertanggungjawab dihadap ke muka pengadilan.

Akhir kata, ampun dan maaf jika ada ketelanjuran bicara.

Sekian, wasalam.

Azrol Bin Jusoh
Presiden Rakan Pusat Islam
UiTM Pulau Pinang
Sesi 2014/2015
'Menerajui Teknokrat Muslim'

No comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved RakanPusatIslam-UiTMPulauPinang